Iată cum te ajută crucea de la gât, anafura, agheasma și uleiul sfințit la biserică – Sunt foarte necesare

Ce importantă au în viața noastră lucrurile sfințite – Agheasma, anafura și uleiul sfințit

Păcatul lui Adam a avut repercusiuni asupra întregii creații, totul s-a alterat. Nu s-a stricat definitiv, dar așa cum mărturisesc Sfinții Părinți, s-a alterat. Odată cu venirea Mântuitorului nostru Iisus Hristos pe pământ, împreună cu Legea și Harul Său, omul cu întreaga creație au posibilitatea de a se curăța, de a se igieniza, de a reveni la starea inițială paradisiacă.

Bisericii și slujitorilor săi li s-au dat puteri foarte mari în acest sens, de a sfinți și tuturor credincioșilor de a se împărtăși de ele.

Biserică Ortodoxă deține cele șapte Taine prin care Harul lui Dumnezeu lucrează spre sfințirea omului, însă, pe lângă cele șapte Sfinte Taine (Botezul, Mirungerea, Spovedania, Împărtășania, Maslul, Cununia și Hirotonia), mai există și alte slujbe de sfințire a omului și a diferitelor obiecte sau lucruri, numite ierurgii.

De aceste sfinte slujbe poate beneficia orice creștin ortodox și ele sunt foarte necesare pentru întărirea credinței și pentru simțirea Harului Duhului Sfânt.

Lucrurile sfinte de care trebuie să se folosească și să se împărtășească fiecare credincios sunt următoarele:

AGHEASMA (apă sfințită)
ANAFURA (pâine sfințită)
ULEI SFINȚIT (de la Sfântul Maslu sau de la Litie)
ICOANE, CRUCI, TROIȚE (de asemenea, toate aceste obiecte sfințite au un mare rol în sfințirea omului și a locului în care stă omul)

Toate aceste sfințiri se fac de către preot cu harul care este în el prin invocarea Duhului Sfânt ca să vină și să sfințească acele lucruri sau obiecte. Duhul Sfânt este a treia persoană a Sfintei Treimi care sfințește totul în Biserică, în creați, în familie, în persoana umană, atunci când este chemat (invocat) din toată inima. Prin excelență, Duhul Sfânt este Sfințitorul cel care sfințește totul și toate.

Personal fiecărui credincios îi recomand să aibă în casa sa o cameră sau un colț într-o cameră unde să aibă toate aceste lucruri sfințite: icoane, cruci, agheasmă, anafură, ulei sfințit, și să se împărtășească de ele cu evlavie și cu curățenie. Oamenii maturi să le consume numai atunci când sunt curați, iar copiii în fiecare dimineață după ce s-au spălat pe față și înainte de a mânca.

Agheasma (apa sfințită)

Agheasma este de două feluri: agheasma mare și agheasma mică. Ambele feluri de agheasmă este recomandabil să le avem în sticle diferite, cu etichete pe ele, pentru a nu fi confundate.

Agheasma mare se face numai o singură dată pe an, la Bobotează. Se consumă 7 zile, de pe 6 până pe 13 ianuarie, în fiecare dimineață pe nemâncate. După aceea, în tot cursul anului se folosește numai dacă s-a postit (nu s-a mâncat nimic) până la orele 16, 17 după-amiaza, de obicei când se ține post negru vinerea sau când socotește fiecare personal și cu binecuvântarea duhovnicului. Cu această agheasmă mare se poate stroi prin casă, prin gospodărie, prin mașină, la birou etc., având puteri foarte mari de alungare a diavolului.

Agheasma mică se face în fiecare zi, cu excepția intervalului de timp când se face agheasma mare. Se ține într-o sticlă, la loc curat, și se ia în fiecare dimineață pe nemâncare, dacă nu am consumat nimic după orele 24 de la miezul nopții. Se mai poate stropi cu ea prin casă, hainele, mașina, gospodăria, biroul etc.

Odată sfințită, agheasma deține energia Harului Duhului Sfânt. Deci nu este doar o apă simplă, ci are o încărcătură spirituală deosebită. Din cauza aceasta, cel ce o ia cu evlavie și se împărtășește cu ea, se împărtășește de Harul Duhului Sfânt. Agheasma curată luminează și întărește sufletul omului. De foarte multe ori, are puteri miraculoase asupra celui ce o ia cu multă credință și izgonește diavoli.

Anafura (pâinea sfințită)

Un alt element sfințitor de care ne putem împărtăși zilnic este sfânta anafură, acea pâine sfințită în timpul Sfintei Liturghii, care s-a atins de Sfânta Împărtășanie de către preot în timpul Axionului. Ea are puteri harice deosebite, deoarece a fost atinsă de Trupul și Sângele Domnului.

Această anafură se ia de către credincios duminică, când merge la biserică, într-o hârtie curată sau într-un vas, se usucă pentru a evita să se mucegăiască și să se strice. Pentru că a fost atinsă de Sfânta Împărtășanie, se consumă dimineața înainte de agheasmă. Deci rânduiala este în felul următor:

În fiecare zi, creștinul ia o mică bucățică de anafură, după care câteva înghițituri de agheasmă (de preferat de trei ori în numele Sfintei Treimi), iar după ce a consumat acestea se unge cu ulei sfințit pe frunte, făcând semnul sfintei cruci cu un bețișor.

După ce s-a împăcat cu Dumnezeu prin câteva rugăciuni ce le-a făcut în gând, și s-a împărtășit de Harul Duhului Sfânt prin aceste elemente sfințite, își ia crucea zilei ce a venit de dimineață cu binecuvântarea lui Dumnezeu și astfel mult spor va avea și va fi ferit de multe curse ale celui viclean în acea zi.

Uleiul sfințit

După cum aminteam mai sus, un alt element sfințit de care ne putem împărtăși zilnic este uleiul sfințit sau mirul, cum i se mai spune, nefăcând confuzia cu Sfântul și Marele Mir, cel cu care suntem unși numai odată în viață, la Botez. Uleiul sfințit este de două feluri: cel care se face la Sf. Maslu și cel care se face la Litie, atunci când serbăm un sfânt mai mare cu cruce roșie în calendar.

Uleiul de la taina Sfântului Maslu are mare putere sfințitoare și tămăduitoare asupra omului care îl ia cu credință. Acest ulei nu se resfințește ci se pune într-o sticlă cu uleiuri de la cât mai multe Sf. Masluri (7-9-12 sau chiar 40 de Sf. Masluri). Deci nu se mai aduce încă o dată la același ulei care s-a sfințit la biserică.

De asemenea, acest ulei nu se pune la candelă și nu se dă la animale. Este o greșeală dacă se face acest lucru. El se sfințește pentru oameni și oamenii trebuie să-l folosească.

Candela nu are nevoie de ulei sfințit, ci are nevoie de ulei simplu care se sfințește arzând acolo; iar pentru animale nici nu mai vorbim. Este chiar o profanare când se face așa. Spun acest lucru deoarece sunt fel de fel de zvonuri care mai de care mai colorate.

Cu uleiul de la Litie se miruiește, de asemenea, pe frunte. Uleiul de la Sfântul Maslu se mai poate administra în felul următor, mai ales pentru cei bolnavi: oricine se poate unge pe frunte cu el, făcând semnul crucii. Se mai pot lua dimineața pe nemâncare câteva picături, înghițite sau puse pe o bucățică de anafură. Iarăși se mai poate administra la cel bolnav sau la cel cu duhuri necurate în mâncare.

Se pun în farfuria celui care mănâncă câteva picături, iar după ce mănâncă se spală farfuria singură și se aruncă apa la o floare sau la un loc curat din grădină; nu se aruncă la chiuvetă, la canalizare sau la animale.

Mai există în Biserica ortodoxă încă două feluri de ulei sfințit, unul este cel care se face la botez și se pune în apa din cristelniță și se unge copilul cu el la toate încheieturile, iar cel de-al doilea fel de ulei sfințit este cel de la sfințirea casei, când se ung toți pereții la toate punctele cardinale, având semnificația biblică de binecuvântare a casei unde locuim.

Pentru animale, există rugăciuni de sfințire a cerealelor sau a sării, care se dă la animale spre alungarea duhurilor necurate, care se încuibează în gospodării din cauza răufăcătorilor care trimit duhuri rele inclusiv asupra animalelor. Deci este exclusă folosirea uleiului sau a făinii de la Taina Sfântului Maslu pentru animale.

Atât uleiul sfințit de la Sf. Maslu, care este pus într-o sticlă separat, cât și uleiul de la Litie, creștinul se poate mirui pe frunte în semnul sfintei cruci în fiecare zi sau se poate administra intern.

De asemenea, noi creștinii ortodocși, ne mai putem împărtăși de uleiuri sfințite direct de la Harul lui Dumnezeu, fără intervenția preotului, de la candela icoanelor făcătoare de minuni sau de la candela ce arde la sfintele moaște.

Aici, parcă harul sfinților la care sunt aprinse candelele, este prezent în acel ulei care poate fi miraculos, de cele mai multe ori, la mulți credincioși care-l iau cu multă credință, evlavie și închinăciune, la acei sfinți.

Acest fel de ulei se poate administra ca și celelalte dinainte despre care am vorbit, însă aici ne imaginăm prezența personală a sfântului de la care am luat uleiul și-l simțim în rugăciunea noastră.

Cruci, icoane, troițe

Fără cel mai important simbol al său, Sfânta Cruce, casa creștinului poate avea multe lipsuri și poate fi privită de prezența Harului Sfântului Duh. De aceea, se recomandă ca fiecare casă, chiar și fiecare cameră, să aibă pe perete o sfântă cruce și o icoană. Aceste obiecte sfințite, pe lângă încărcătura harică pe care o dețin, reprezintă și pe cei care sunt pictați: Mântuitorul Iisus Hristos, Maica Domnului sau diferiți sfinți.

Sfântul care este pictat pe acea icoană este prezent în icoană după ce s-a sfințit, prin energiile necreate al Duhului Sfânt. Deci Duhul Sfânt este prezent în casă și o protejează. Cei care nu au icoane în casă, nu au o asemenea protecție și o asemenea prezență. Chiar și o iconiță purtată la tine sau o cruciuliță sfințită te ajută în multe împrejurări ale vieții. S-au întâlnit cazuri când o iconiță sfințită la mașină și o rugăciune rostită de șofer înainte de a se urca în mașină, l-au ferit de un mare accident, după câțiva kilometri de mers.

O casă ce avea multe icoane în ea a fost salvată de la incendiu, pentru că prezența sfinților din icoane nu a îngăduit acest lucru și a protejat casa. Reversul acestor lucruri protectoare este, din păcate, prezența în multe case ale creștinilor din ziua de azi a diferitelor tablouri cu nuduri sau pornografii ce provoacă plecarea Duhului Sfânt din acea casă și lipsa de orice protecție harică din ea. Nefiind Duhul Sfânt în acea casă, este prezent opusul lui, adică spiritul rău al diavolului și al îngerilor lui.

De asemenea, troițele de la intersecții de drumuri își au rostul lor: spiritele rele fug din acel loc și din acea zonă.

Preotul, când sfințește troița, se roagă astfel:

„Trimite acum harul Preasfântului Tău Duh peste acest semn al crucii și-l binecuvântează, îl sfințește și-i dă lui ca să fie semn înfricoșător și tare asupra tuturor vrăjmașilor văzuți și nevăzuți… și tuturor celor care se închină Ție înaintea semnului acestuia și rugăciuni vor aduce, să le fi milostiv ascultător și îndurat împlinitor al tuturor cererilor celor către mântuire…” (Molitfelnicul; Rânduiala sfințirii crucii și troiței)

Când treci pe lângă o troiță și te închini înaintea ei, parcă simți că te apropie ceva de ea, parcă o energie te atrage, îți dă mângâiere, liniște. Cam cu măsura credinței pe care o ai față de Sfânta Cruce și Cel Răstignit pe ea, cu aceeași ți se răspunde. Punând mult suflet și credință, primești mângâieri și satisfacții pe măsură. Aici nu se mai poate păcăli nimeni, nu mai poate vicleni nimeni.

Dacă noi creștinii ortodocși avem aceste comori inestimabile și nu le conștientizăm, nu știm să „ profităm” sau să „uzăm” de ele, este dureros. Unii vor spune că nu contează mult aceste lucruri la întărirea credinței sau la mântuire. Dar să nu uităm că de la lucrurile mici pornesc cele mari, sau dacă nu le înfăptuim pe cele mici, pe cele mari nu numai că nu le vom înfăptui, dar nici nu le vom putea cunoaște.

Cunoașterea lui Dumnezeu este infinită, evolutivă și progresivă. Dacă nu ai un punct de pornire de jos, nu poate fi o susținere obiectivă și reală, cu numai una imaginară și ireală. Îl rog pe Bunul Dumnezeu să ne lumineze spre tot lucrul bun și folositor.